V rokoch 2022 - 2025 bola Fakulta prírodných vied a informatiky UKF v Nitre súčasťou riešiteľského projektu ICSE Academy (https://icse.eu/icse-academy/). ICSE Academy bol podporený v rámci prvého kola výzvy nového programu Európskej únie s názvom Teacher Academies. Zodpovedným riešiteľom bola prof. Kajta Maass z University of Education, Freiburg, Nemecko. Do riešenia projektu boli zapojené univerzity, modelové školy a iné vzdelávacie inštitúcie z trinástich európskych krajín.
Projekt sa zameriaval na zlepšenie prípravy budúcich učiteľov a učiteľov z praxe STEM (prírodné vedy, technika, informatika, matematika) predmetov v Európe zvýšením ich mobility. Tím z katedier matematiky, informatiky a fyziky, menovite Janka Medová, Soňa Čeretková, Martin Cápay, Ľubomíra Valovičová, Michal Fojtík, Silvia Haringová a Veronika Bočková zrealizovali tri stretnutia poradného panela, ale aj množstvo stretnutí so vzdelávateľmi učiteľov a praktických workshopov po celom Slovensku. Okrem toho školili učiteľov na medzinárodných letných školách v Holandsku a v Českej republike a boli aj súčasťou lektorského tímu online série webinárov European Workshop Series, akreditovanej na Univerzite v Klagenfurte, Rakúsko, ako predmet za 4 ECTS. Ďalej sa zúčastnili job-shadowingu v Česku a Grécku a hostili kolegov z Karlovej univerzity v Prahe. Na Slovensku sa aktivít projektu zúčastnilo viac ako 250 učiteľov alebo budúcich učiteľov.
Záverečné stretnutie tohto medzinárodného projektu sa konalo v dňoch 5.-7. mája 2025 v cyperskom Limassole. Obsahom stretnutia bolo zhodnotenie dosahu projektu v partnerských krajinách, zhodnotenie možností využitia výstupov projektu v príprave budúcich učiteľov i v programoch ďalšieho vzdelávania pre učiteľov z praxe na jednotlivých partnerských univerzitách a príprava konferencie Educating the Educators (ETE V).
V dňoch 8.-9. mája 2025 sa v Limassole konal už piaty ročník konferencie ETE zameranej na vzdelávanie učiteľov v oblasti STEM. V prvý deň konferencie bola Janka Medová aktívne zapojená v dvoch sekciách. Počas workshopu „Fostering Teacher Collaboration Across Europe: Insights, Challenges, and Future Directions“ boli prediskutované výzvy a možnosti v oblasti spolupráce učiteľov z praxe. Počas druhého workshopu „Interdisciplinary trails related to measurement“ boli predstavené matematické prechádzky. Tento workshop viedla Janka v spolupráci so Silviou Haringovou, ktorá sa matematickými prechádzkami zaoberala v rámci svojej dizertačnej práce. Popoludní bola Janka Medová jednou zo spolumoderátoriek panelovej diskusie o mobilite učiteľov STEM predmetov v Európe. Počas druhého dňa konferencie realizoval Martin Cápay workshop „Environment for Developing Computational Thinking with the Use of Augmented Reality“. Prakticky vysvetlil ako môže byť informatické myslenie integrované do medzipredmetového vyučovania matematiky a informatiky. Odozva na workshopy bola veľmi pozitívna. V rámci formálnych aj neformálnych diskusií boli nadviazané veľmi dôležité kontakty s učiteľmi a kolegami z univerzít z Malty, Španielska, Nórska, či Belgicka.
Foto: Mgr. Martin Cápay, PhD., Mgr. Silvia Haringová, PhD.


