Vedecké zameranie laboratória
Laboratórium sa venuje tvorbe a analýze správania používateľov vo virtuálnych prostrediach určených na tréningové, vzdelávacie, priemyselné či terapeutické účely, pričom kladie dôraz na pochopenie prirodzených, kognitívnych a emočných aspektov používateľského správania.
Laboratórium sa zameriava na overovanie najmodernejších výskumných trendov v praxi a skúmanie ich prínosu v tréningu, vzdelávaní, rozvoji odborných zručností, terapii i zábave. Kľúčovú úlohu pritom zohráva práca s krátkymi informačnými blokmi, personalizáciou a využitím herných princípov, ktoré svojou variabilitou pomáhajú lepšie porozumieť správaniu ľudí v reálnych aj simulovaných situáciách a efektívne aplikovať moderné informačné technológie do rôznych oblastí spoločenského a priemyselného života.
Členovia laboratória sa sústreďujú na precízne spracovanie študijných a tréningových materiálov, aby budúcim odborníkom poskytli ucelenú prípravu od základov programovania, umelej inteligencie, kybernetickej bezpečnosti až po tvorbu 3D aplikácií a vývoj virtuálnej či rozšírenej reality. Dôležitou súčasťou vytvorených materiálov je aj ich integrácia do vlastných e-learningových a microlearningových platforiem, ktorá umožňuje detailne sledovať správanie používateľov – čo študujú, ako interagujú s obsahom, kedy sa rozhodujú prerušiť učenie alebo ako sa k učivu vracajú. Tieto dáta poskytujú jedinečný pohľad na proces učenia a na spôsob, akým si študenti tvoria vedomosti. Výsledky z tejto analytiky sa využívajú na ďalšie zlepšovanie vzdelávacích stratégií a personalizáciu obsahu.
Výskumný tím organizuje široké spektrum odborných a popularizačných podujatí, ako sú workshopy, GameJam-y, hackathony či školenia, čím prepája komunitu študentov, pedagógov a odborníkov z praxe. Okrem toho aktívne buduje partnerstvá s firmami, školami a výskumnými inštitúciami a zapája sa do projektov podporených z grantových výziev ako Erasmus+, KEGA, VEGA či APVV. Cieľom práce je nielen posúvať hranice v oblasti vzdelávania a technológií, ale zároveň zabezpečiť, aby tieto inovácie prinášali merateľný dopad – či už v školách, vo firmách, alebo v širšej spoločnosti.
K výskumu sa využíva moderná HPC infraštruktúru umožňujúca spracovávať rozsiahle súbory dát a vytvárať pokročilé modely umelej inteligencie. Vďaka spolupráci s firmami, verejnými inštitúciami a akademickým prostredím vytvára laboratórium komplexné riešenia, ktoré reflektujú potreby dnešnej doby, dávajú odpovede na príčiny a dôsledky správania používateľov v rôznych situáciách a podporujú rozvoj zručností, kognitívnych schopností i kritického myslenia.
Expertíza a kľúčové témy:
- Virtuálne prostredia – návrh, tvorba a implementácia simulácií, ktoré môžu slúžiť na výskum ľudského správania aj na rozvoj vzdelávacích a tréningových aktivít, pričom využívajú prvky zážitkového učenia a podporujú vyššiu mieru interaktivity.
- Learning analytics – sledovanie, zber a vyhodnocovanie dát o tom, ako sa ľudia učia a pracujú s digitálnymi systémami, aby zlepšila tvorbu obsahu, poskytla adresná spätnú väzbu a podporila personalizovaný prístup k vzdelávaniu.
- Štúdium a podpora kognitívnych procesov – snaha o pochopenie a optimalizáciu spôsobu, akým ľudia vnímajú, spracúvajú a využívajú informácie, aby sa zlepšila efektivita vzdelávania, terapeutických postupov či priemyselných tréningov.
- Behaviorálna analytika – skúmanie fyziologických reakcií používateľov, s cieľom využiť výsledky na zvyšovanie motivácie, zvládanie stresu a rozvoj kritického myslenia, či už v edukatívnych, terapeutických alebo pracovných kontextoch.
- Vzdelávanie a príprava didaktických materiálov – spracovanie učebníc, e-kurzov, microlearning modulov, integrácia do virtuálneho prostredia.
- Organizácia odborných a popularizačných podujatí – workshopy, hackathony, GameJam, školenia pre firmy, verejnú správu či stredné školy.
Najdôležitejšie softvérové výstupy
- Systém Priscilla (https://priscilla.fitped.eu) s desiatkami kurzov podporujúcich aktívne vzdelávanie, ktoré je detailne sledované a vyhodnocované – následné analýzy sú prezentované v sekcii publikácií.
- Tréningový systém virtuálnej reality pre spoločnosť Constellium Extrusion Levice, s.r.o.
Výskumný tím
Výskumný tím:
- doc. Mgr. Ľubomír Benko, Ph.D. - 0000-0002-1657-395X, C-7713-2019
- Mgr. Martin Cápay, PhD. - 0000-0002-8352-0612, M-7855-2014
- doc. Mgr. Martin Drlík, PhD. - 0000-0002-5958-7147, A-9130-2012
- doc. PaedDr. Jozef Kapusta, PhD. - 0000-0002-8285-2404, C-4592-2013
- doc. RNDr. Gabriela Lovászová, PhD. - 0000-0001-6972-5139, D-2921-2019
- Ing. Mgr. Peter Kuna, PhD. - 0000-0002-8717-186X, AAF-6318-2020
- Mgr. Dominik Halvoník, PhD. - 0000-0002-9443-3258, AAC-4583-2020
- PaedDr. Viera Michaličková, PhD. - 0000-0002-8036-5792, J-5692-2017
- Mgr. Janka Pecuchová, PhD. - 0000-0002-9225-7449, KTE-4195-2024
- Mgr. Jaroslav Reichel, PhD. - 0000-0003-3482-8108, D-2400-2019
- RNDr. Ján Skalka, PhD. - 0000-0003-2211-2794, R-6098-2017
Doktorandi:
- Mgr. Mária Pappová
- Mgr. Matúš Valko - 0009-0007-4305-6943, KTH-9265-2024
Projekty
Vznik a následná činnosť laboratória je podporovaná nasledovnými výskumnými projektami:
- Skúmanie prínosu generatívnej umelej inteligencie vo vzdelávaní s využitím metód analytiky učenia v kontexte vybraných stratégií autoregulovaného učenia (2025-2027, VEGA 1/0667/25)
- Nitrianske kompetenčné centrum pre kybernetickú bezpečnosť (2025-2026, Plán obnovy a odolnosti SR, Digitálne Slovensko 17R05-04-V01-00003)
- Future IT Professionals Education in Generative AI (2024-2027, 2024-1-SK01-KA220-HED-000249044, ERASMUS+ Programme, K220) - https://fitped.eu/fitped-gai/
- Návrh a evaluácia nových modelov pre automatizované hodnotenie otvorených úloh a zadaní z programovania s podporou generatívnej umelej inteligencie (2024-2026, VA 09I03-03-V04-000596)
- Virtuálna realita v programovaní PLC systémov (2023-2025, KEGA 009UKF-4/2023)
- Návrh a evalvácia vybraných metód objavovania znalostí pre porozumenie a skvalitnenie procesu učenia a virtuálneho vzdelávacieho prostredia (2022-2024, VEGA 1/0490/22)
- Future IT Professionals Education in Artificial Intelligence (2021-2024, 2021-1-SK01-KA220-HED-000032095, ERASMUS+ Programme 2021, KA2) - https://fitped.eu/fitped-ai/
- Work-Based Learning in Future IT Professionals Education (2018-2021, 2018-1-SK01-KA203-046382, ERASMUS+ Programme 2018, KA2) - https://fitped.eu/fitped/
- Implementácia nových trendov v informatike do výučby algoritmického myslenia a programovania v predmete informatika v sekundárnom vzdelávaní (2020-2022, KEGA 018UMB-4/2020)
Projekty z praxe
- Modely výrobných procesov v systémoch virtuálnej reality (2023-2024, Constellium Extrusion Levice, s.r.o.)
- Návrh a implementácia modelu zvyšovania kvalifikácie zamestnancov v oblasti priemyselnej automatizácie (2023-2024, Constellium Extrusion Levice, s.r.o.)
- Spracovanie procesných dát priemyselnej výroby (2022-23, Constellium Extrusion Levice, s.r.o)
Podujatia
Organizované podujatia:
- IT v Nitre (https://www.itvnitre.sk/) - súťaž určená pre stredoškolákov, ktorí si chcú zmerať sily v programovaní stredne náročných úloh v programovacích jazykoch Python, C a Java s časovým obmedzením. Organizuje sa od roku 2020.
- nConnect (https://nconnect.sk/) - IT konferencia, ktorá spája študentov, odborníkov z praxe a firmy s cieľom vytvoriť priestor na odborné prednášky, diskusie a networking. Pomáha študentom lepšie sa pripraviť na kariéru v IT a technológiách a podporuje prepojenie akademického a pracovného prostredia. Organizuje sa od roku 2024.
- GameJam - intenzívny 24-hodinový tvorivý maratón, počas ktorého študenti pracujú v malých tímoch (zvyčajne 2 až 4 členovia) na vývoji úplne novej počítačovej hry. Cieľom podujatia je vytvoriť hru od nuly v stanovenom časovom limite, pričom tematické zadanie je účastníkom oznámené až na začiatku súťaže a rovnaké pre všetkých. To zabezpečuje rovnaké podmienky a zároveň podporuje spontánnosť, kreativitu a schopnosť rýchleho tímového rozhodovania. Organizuje sa od roku 2023
Výber publikácií
- Enhancing the Early Student Dropout Prediction Model Through Clustering Analysis of Students’ Digital Traces / Janka Pecuchová, Martin Drlík, 2024. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2024.3486762. In: IEEE Access. - ISSN 2169-3536, Roč. 12, č. 28. október (2024), s. 159336-159367.
- Rapid Guessing Behavior Detection in Microlearning: Insights Into Student Performance, Engagement, and Response Accuracy / Ján Skalka, Matúš Valko, 2024. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2024.3485505. In: IEEE Access. - ISSN 2169-3536, Roč. 12, č. 23. október (2024), s. 157996-158024 [online]. I.
- Applicability of Virtual Excursions in Technical Subjects Teaching / Peter Kuna ml., Alena Hašková, Ľuboš Borza, 2024. https://doi.org/10.3390/app14199120. In: Applied Sciences. - ISSN 2076-3417, Roč. 14, č. 19 (2024), s. 1-15 [online].
- Development of Automatic Source Code Evaluation Tests Using Grey-Box Methods: A Programming Education Case Study / Ján Skalka, Martin Drlík, 2023. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2023.3317694. In: IEEE Access. - ISSN 2169-3536, Roč. 11 (2023), s. 106772-106792.
- Creation of virtual reality for education purposes / Peter Kuna, Alena Hašková, Ľuboš Borza, 2023. https://doi.org/10.3390/su15097153. In: Sustainability. - ISSN 2071-1050, Roč. 15, č. 7153 (2023), s. 1-19.
- Predicting Students at Risk of Early Dropping Out from Course Using Ensemble Classification Methods / Janka Pecuchová, Martin Drlík, 2023. https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.10.316. In: Procedia Computer Science : 27th International Conference on Knowledge Based and Intelligent Information and Engineering Sytems (KES 2023). - ISSN 1877-0509, Roč. 225, s. 3223-3232.
- Development of advanced digital ecosystems at universities: A study comparing experiences from Ukraine, Poland and Slovakia / Nataliia Morze et al, 2023. https://doi.org/10.1111/ejed.12588. In: European Journal of Education. - ISSN 0141-8211, Vol. 58, no. 4 (2023), p. 647-664.
- Identification of students with similar behavioural patterns using clustering techniques / Janka Pecuchová, Martin Drlík, 2023. https://doi.org/10.34916/el.2022.14.19. In: E-learning (14) : E-learning in the Transformation of Education in Digital Society. - Katowice : Uniwersytet Ślaski, 2022. - ISBN 978-83-66055-31-5, S. 257-267. I.
- Improve estimated time-on-task calculation in a Virtual Learning Environment / Dominik Halvoník, Jozef Kapusta, Michal Munk, 2021. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1913609. In: Interactive Learning Environments. - ISSN 1049-4820, Vol. 29, no. 1 (2021), p. 1-15.
- Design of an Educational Virtual Assistant Software / Dominik Halvoník, Peter Pšenák, 2021. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i11.19847. In: International Journal of Emerging Technologies in Learning. - ISSN 1863-0383, Roč. 16,. č. 11 (2021), s. 308-321.
Spolupráca s akadémiou a praxou
V rámci medzinárodných projektov spolupracujeme s nasledovnými univerzitami a SME
- Balkan Distance Education Network – BADEN, Cacak, Serbia
- Czech Technical University in Prague, Czech republic
- Eotvos Lorand University in Budapest, Hungary
- Helix5, Netherland
- Mendel University in Brno, Czech Republic
- Pedagogical University of Cracow, Poland
- Teacher.sk, Slovakia
- University of Las Palmas de Gran Canaria, Spain
- University of Silesia in Katowice, Poland
- Vilniaus University in Vilniaus, Lithuania
V rámci mimouniverzitnej spolupráce sú našimi hlavnými spolupracovníkmi:
- Constellium Extrusion Levice, s.r.o. - https://www.constellium.com/sk/lokality/levice
- EATON - https://www.eaton.com/sk/
- FANUC Slovakia s.r.o - https://www.fanuc.eu/sk/sk
- GAMETHERAPY s.r.o. - https://gametherapy.eu
- Muehlbauer Technologies s.r.o., Muehlbauer Automation s.r.o. - https://www.muehlbauer.de/company/contact/locations/slovakia/
- Powerplay Manager, s.r.o. - https://www.powerplay.studio/
- Prounion, s.r.o. - https://www.prounion.sk/
- Slovak Game Developers Association - https://sgda.sk/
- UNIQA Group Service Center Slovakia, spol. s r.o. - https://www.uniqa-gsc.sk/
Študijné materiály
Učebné materiály
- dostupné aj ako kurzy na platforme https://priscilla.fitped.eu:
Umelá inteligencia (FITPED-AI):
- Python introduction
- Python interactive
- Ethical and social aspects of AI
- AI introduction
- Python data structures
- Preprocessing libraries
- Knowledge discovery
- Machine learning
- Deep learning
- Natural Language Processing
- Translation Model Practice
- Learning Analytics
- Cybersecurity introduction
- Artificial intelligence in cybersecurity
- Advanced AI techniques in CS
- Recommender systems
- Professional education in AI
Programovanie a vývoj aplikácií (FITPED):
- Java fundamentals
- Java classes
- C fundamentals
- C advanced
- C specific
- Databases and SQL
- Python fundamentals
- Python intermediate
- Python classes
- HTML
- CSS
- JavaScript
- PHP fundamentals
- GIT and Testing
- Android application developmnet
- iOS Swift
- Frontend technologies
- Backend technologies
- Data Mining
- Practical Guideline for Automated Programming Assignments Writing
- The Collection of Practical Assignments for Students Software Projects
Vedúci laboratória
doc. Mgr. Martin Drlík, PhD.
Katedra informatiky
Fakulta prírodných vied a informatiky UKF v Nitre
Tr. A. Hlinku 1
949 01 Nitra
tel. 037 6408 686
e-mail: mdrlik@ukf.sk


